سید حسین پورتاکدوست؛ محمود فخری؛ نیما اسدیان
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1387، ، صفحه 1-10
چکیده
روشهای کاربردی فعلی طراحی برنامة فراز سیستمهای پرتاب و بالستیک چندمرحلهای از چند جهت دارای نقصان هستند. برای بسیاری از کاربردها، برنامة فراز غالباً برای فازهای مختلف مسیر صعود به صورت جداگانه براساس دینامیک سادهسازیشدة سیستم تعیین میگردد، که منجر به مسیرهای غیربهینه خواهد شد. همچنین، روشهای طراحی سعی و خطا به کمک برنامة ...
بیشتر
روشهای کاربردی فعلی طراحی برنامة فراز سیستمهای پرتاب و بالستیک چندمرحلهای از چند جهت دارای نقصان هستند. برای بسیاری از کاربردها، برنامة فراز غالباً برای فازهای مختلف مسیر صعود به صورت جداگانه براساس دینامیک سادهسازیشدة سیستم تعیین میگردد، که منجر به مسیرهای غیربهینه خواهد شد. همچنین، روشهای طراحی سعی و خطا به کمک برنامة شبیهسازی نیز اگرچه دقیقاند، اما ارضای همزمان همة محدودیتها و قیود در آنها بسیار وقتگیر است. در این تحقیق محیطی فراهم آمده است که یک طراح مبتدی را قادر میسازد که برنامة فراز را به صورت یکپارچه برای تمامی مسیر صعود در سناریوهای مختلف، با ارضای همزمان محدودیتهای مسیر و قیود مرزی انتهایی تولید کند. از آنجا که برنامة هدایت پیشتنظیم بهعنوان یک برنامة حلقهباز شناخته شده است، روش پیشنهادشده از تئوری کنترل بهینه مبتنی بر حساب تغییرات، با لحاظ کردن دینامیک غیرخطی به همراه یک تابع عملکرد برای تعیین فرمان بهینة فراز استفاده میکند. ارزیابی روش پیشنهادشده از طریق کاربرد آن روی یک سیستم دومرحلهای بالستیک صورت گرفته است، که نتایج آن کلیة قیدهای پروازی و انتهایی مسیر را ارضا میکند.